Speerpunten

Dienstverlening

Dienstverlening

Omschrijving speerpunt

De gemeentelijke dienstverlening blijft in beweging en wordt steeds digitaler. Het goed vastleggen, beschermen en gebruiken en beschikbaar stellen van informatie blijft daarbij essentieel. We willen die informatie voor de inwoners veilig, toegankelijk en beschikbaar hebben, zodat zij vanaf iedere willekeurige plek en op ieder willekeurig moment daarvan gebruik kunnen maken. Door in 2022 op afspraak te werken én het gebruik van de digitale producten en diensten te stimuleren, blijft sprake van persoonlijke dienstverlening. Inwoners worden geholpen op het tijdstip dat zij zelf uitkiezen en er zijn geen wachttijden meer. Op de website, via regelmatige communicatie-uitingen en bij het maken van een afspraak, wat zowel digitaal als via telefoon mogelijk is, zal zoveel mogelijk geprobeerd worden de inwoners te wijzen op de digitale diensten en producten. Dit wordt ook wel het stimuleren van selfservice genoemd. Selfservice sluit aan bij een grote groep mensen die gewend zijn aan het digitaal regelen van hun zaken en dit ook profileren boven het noodzakelijke fysieke contact via de baliefunctie. Digitalisering van werkprocessen, informatie en gegevens en de bescherming ervan blijft in 2022 een cruciale voorwaarde van onze digitale dienstverlening. Dit vereist verdere inzet en doorontwikkeling op basis van de huidige wet- en regelgeving.

Wat willen we bereiken?

Inwoners/klanten meer gebruik laten maken van de digitale gemeentelijke producten en diensten.

Wat gaan we daar voor doen?

- We werken op afspraak op een door de inwoners zelf, telefonisch of digitaal, te kiezen tijdstip. We kunnen daardoor onze diensten persoonlijk verlenen, er zijn geen wachttijden en we werken efficiënt.

- We gaan verder met het aanbieden en stimuleren van het gebruik van e-formulieren en digitale producten en diensten via website en communicatiecampagnes.

- Randvoorwaardelijk aan dienstverlening geven we o.a. aandacht aan zaak-en procesgericht werken, gegevensmanagement, ICT en privacy en informatiebeveiliging.

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2021 17:11:01 met de export van 11/11/2021 17:01:58