Participatie |
---|
Omschrijving speerpunt |
De gemeente wil inwoners stimuleren om te participeren en om zelf met initiatieven te komen. Participatie loopt als rode draad door het collegeprogramma 2018-2022 heen. Vroegtijdig samenwerken vergroot de kwaliteit van oplossingen en zorgt ervoor dat verschillende perspectieven, kennis en creativiteit direct op tafel komen. Participatie is maatwerk. Daarvoor wil de gemeente meer in gesprek gaan met haar inwoners. |
Wat willen we bereiken? |
Inwoners, ondernemers en verenigingen participeren meer bij onderwerpen die gaan over hun eigen leefomgeving of belang. |
Wat gaan we daar voor doen? |
- Vanwege corona lag in 2021 de uitwerking van vormen van samenwerking (zoals werkateliers, klankbordgroepen, denktanks etc.) stil. Nu de coronamaatregelen minder ambtelijke inzet gaan vragen en ook weer meer ruimte voor bijeenkomsten geven, wordt in 2022 onderzocht welke vormen van participatie voor de gemeente Landsmeer passend zijn bij de verschillende projecten en ontwikkelingen, in relatie tot de mogelijkheden ten aanzien van budget en de gemeentelijke organisatie. Er wordt op onderdelen aansluiting gezocht bij het traject van de Omgevingswet. |
- Het herinrichtingproject Havenzathe, dat vorig jaar als pilot liep, was een kostbaar proces. Dergelijke bijeenkomsten zijn voorlopig financieel niet haalbaar, tenzij de kosten voor participatie zijn opgenomen in het projectbudget, zoals bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van de Omgevingsvisie. Gebleken is in de afgelopen tijd dat enquêtes veel informatie kunnen opleveren. Deze kunnen verspreid worden via de social media kanalen van de gemeente en via de digitale nieuwsbrief. Om ook de minder digitale inwoners te bereiken worden waar mogelijk Kompas en bewonersbrieven ingezet. Op deze manier zullen we met de beperkte middelen die beschikbaar zijn er toch het meest optimale uit halen. |
- Ook in samenwerking met dienstverlening is het interactiever inzetten van verschillende social media (Facebook, Twitter en sinds kort ook Instagram) onderdeel van het participatiever werken van de gemeente met inwoners. Via het programma Coosto kan de gemeente makkelijk en snel reageren op vragen en klachten van inwoners die binnenkomen via bijvoorbeeld Facebook. |