Financiën

Financiën

Wat mag het kosten?

Bedragen * € 1.000

Rekening

Begroting

begroting voor

Mutatie

Begroting

Meerjarenraming

Financiën

2020

2021

2022

2022

2022

2023

2024

2025

5.01

Overhead

-4.401

-3.983

-4.059

-896

-4.955

-4.798

-4.775

-4.831

5.02

Algemene uitkering

0

0

0

0

0

0

0

5.03

Onroerende-zaakbelastingen

-132

-134

-133

-3

-136

-136

-137

-137

5.04

Overige belastingen

39

0

0

0

0

0

0

5.05

Overige uitgaven en inkomsten

-153

7

-94

-191

-285

-270

-385

-386

5.06

Treasury

2

-41

-45

0

-45

-45

-45

-45

Totaal lasten

-4.645

-4.152

-4.330

-1.090

-5.420

-5.250

-5.342

-5.400

5.01

Overhead

49

35

35

0

35

36

36

36

5.02

Algemene uitkering

14.199

15.600

14.668

1.347

16.015

15.822

16.079

16.501

5.03

Onroerende-zaakbelastingen

1.995

2.390

2.896

196

3.093

3.127

3.127

3.127

5.04

Overige belastingen

17

41

97

8

105

105

105

105

5.05

Overige uitgaven en inkomsten

256

294

71

145

216

31

31

31

5.06

Treasury

160

94

97

0

97

97

97

97

Totaal baten

16.676

18.454

17.864

1.696

19.561

19.218

19.475

19.897

Saldo

12.031

14.302

13.534

606

14.140

13.969

14.133

14.498

Toevoeging reserves

-773

-160

0

0

0

-27

0

0

Onttrekking reserves

1.713

819

7

0

7

7

54

63

Saldo reserves

940

659

7

0

7

-20

54

63

Saldo na mutaties reserves

12.971

14.961

0

0

14.147

13.949

14.187

14.561

 Bedragen * € 1.000

Omschrijving

2022

2023

2024

2025

5.01

Overhead

Bestaand beleid

-Aanschaf/implementatie Mobile Device Managementsysteem (MDM)

-30

-15

-15

-15

-Toepassen continuïteits-en crisismanagement

-12

-12

-12

-12

-Inzet programma ‘Verhoging digitale weerbaarheid’

-15

-10

-10

-10

-Realisatie DPIA’s (Data Protection Impact Assessments) en risicoanalyses

-17

-17

-17

-17

-Jaarlijks ICT infrastructuur in kaart brengen (configuratiemanagement)

-10

-10

-10

-10

-Onderhoud kapitaalgoederen (gemeentelijke gebouwen)

-100

-100

-100

-100

-Aanbesteding/implementatie Zaaksysteem

-65

-105

-15

-15

-Personeel en Organisatie

-241

-398

-558

-723

-Verlagen budget inhuur calamiteiten automatisering

16

16

16

16

-Bezuiniging Bedrijfsvoering

26

0

0

0

-Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024

1.913

2.070

2.230

2.395

-Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025

-2.249

-2.303

-2.359

-2.416

-Opzeggen van het abonnement met Naris

11

11

11

11

-Heroverweging Management formatie vanaf 2022 inzetten

107

107

107

107

-Buffer van circa 1% van de begroting van Landsmeer

-230

0

0

0

Totaal

-896

-767

-732

-789

5.02

Algemene uitkering

Autonome ontwikkelingen

-Verwerking mei-circulaire

144

-97

-163

220

-Verwerking september-circulaire

633

508

536

610

Totaal

777

411

373

830

Bestaand beleid

-Extra rijksbijdrage jeugdhulp

570

475

445

410

Totaal

570

475

445

410

5.03

Onroerende-zaakbelastingen

Bestaand beleid

-Actualisatie berekening OZB + indexering OZB opgelopen naar 5,3%

196

196

196

196

-Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024

22

22

22

22

-Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025

-24

-25

-26

-26

Totaal

193

193

192

192

5.04

Overige belastingen

Autonome ontwikkelingen

-Vervallen precariobelasting op kabels en leidingen

-12

-12

-12

-12

Totaal

-12

-12

-12

-12

Nieuw beleid

-Precario voor boten (her)invoeren

20

20

20

20

Totaal

20

20

20

20

5.05

Overige uitgaven en inkomsten

Bestaand beleid

-Extra grondverkoop

145

0

0

0

-Stelpost Loon- & prijsstijgingen - Storting stelpost

-153

-153

-153

-153

-Stelpost oninbare vorderingen OZB

-43

-43

-43

-43

-Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024

39

39

39

39

-Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025

-35

-36

-36

-37

Totaal

-46

-192

-193

-194

5.01

Overhead

Bestaand beleid

Aanschaf/implementatie Mobile Device Managementsysteem (MDM)
Om ‘mobile devices’ die door de medewerkers gebruikt worden bij het thuiswerken veilig te beheren en op afstand te configureren is het noodzakelijk om een Mobile Device Management (MDM) systeem aan te schaffen. Hiermee wordt het o.a. mogelijk om ‘op afstand’ software op bijvoorbeeld laptops, mobiele telefoons en iPads te beheren. Dit zorgt, in geval van thuiswerken, voor een efficiëntere ondersteuning van de medewerkers en verhoogt de efficiëntie van de IT infrastructuur. Dit omdat er niet voor elk mobiel apparaat individueel een softwarepakket geüpdatet hoeft te worden.

Toepassen continuïteits-en crisismanagement
Continuïteits-en crisismanagement zijn essentieel voor de digitale veiligheid van de organisatie. Een organisatie moet weten hoe te handelen tijdens een crisissituatie. Dit kan middels de opstelling van een continuïteitsstrategie en de uitvoering van crisisscenario’s.

Inzet programma ‘Verhoging digitale weerbaarheid’
Er wordt meegewerkt aan het landelijke programma ‘Verhogen digitale weerbaarheid’ van de VNG   en de daaruit voorvloeiende (deel)projecten. Een digitaal weerbare gemeente kan potentiële incidenten vroegtijdig signaleren en de gevolgen ervan beperken, omdat de juiste maatregelen zijn getroffen. Als de basis mede door de implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) op orde is, verhoogt dit de digitale weerbaarheid van de gemeente. De VNG heeft een programma opgesteld voor gemeenten en deelprojecten uiteengezet om hen zodoende hierbij te helpen en de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) aldus verder te implementeren. De BIO is het landelijke normenkader voor informatiebeveiliging binnen alle overheidsinstanties en is ook een onderdeel van de ENSIA audit. De implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid is een wettelijke verplichting vanuit het Rijk en daar moet de gemeente Landsmeer zoals alle andere overheidsinstanties aan voldoen. Eén van de VNG deelprojecten van dit programma is een dienst (SIEM/SOC oplossing) van het programma GGI veilig. GGI heeft de doelstelling om de digitale weerbaarheid en de ICT infrastructuur van de gemeenten veilig te maken. De gemeente Landsmeer heeft zich hiervoor in augustus 2018 bij de VNG aangemeld maar geen uitvoering aan gegeven.

Realisatie DPIA’s (Data Protection Impact Assessments) en risicoanalyses
Het uitvoeren van DPIA’s en risicoanalyses is essentieel voor de waarborging van een veilige informatievoorziening en om de werkprocessen en/of systemen zo compliant en beveiligd mogelijk in te richten. De uitvoering van risicoanalyses blijft een verantwoordelijkheid van de proceseigenaren en is vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zelfs verplicht bij risicovolle werkprocessen. Er zijn ongeveer dertig werkprocessen waar de uitvoering van risicoanalyses nodig zijn. Het advies van de Functionaris Gegevensbescherming is om ongeveer zeven DPIA’s per jaar uit   te voeren. De uitvoering van risicoanalyses is arbeidsintensief en vraagt om ondersteuning, bijvoorbeeld door een externe partij.

Jaarlijks ICT infrastructuur in kaart brengen (configuratiemanagement)
Configuratiemanagement is een randvoorwaarde om goed ICT beheer uit te kunnen blijven voeren. Als het inzicht/overzicht ontbreekt in hardware en software in de organisatie kan ‘schaduw-IT’ ontstaan. Dat betekent dat apparatuur en programmatuur zonder expliciete organisatorische goedkeuring kan worden gebruikt, waardoor onbekende personen, apparaten of kwetsbaarheden schade kunnen aanrichten binnen het netwerk en de gemeentelijke organisatie. Om dit te vermijden moet er inzicht/overzicht zijn in hardware en software van de organisatie. Op basis van een ‘foto’ van de ICT infrastructuur kunnen kwetsbaarheden en risico’s van de gemeente worden bepaald. De Informatiebeveiligingsdienst (IBD) adviseert om zo’n ICT foto periodiek te maken zodat er door hen advies kan worden geleverd over mogelijke kwetsbaarheden en risico’s.

Onderhoud kapitaalgoederen (gemeentelijke gebouwen)
In juli 2021 heeft een externe partij visuele inspecties met betrekking tot de staat van het onderhoud uitgevoerd op alle gemeentelijke objecten. De vorige keer dat dit gebeurde was in 2016. Op basis van deze inspecties is er op 17 augustus j.l. per object een MJOP aangeleverd voor de periode 2022 en verder. De MJOP geeft specifiek aan wat de huidige staat van het onderhoud is en welke kosten aan reparaties of herstel verbonden zijn. Op het ogenblik worden de conclusies in de MJOP’s vergeleken met de huidige onderhoudsvoorzieningen om het juiste beeld te krijgen. Op basis van de vergelijkingen kunnen keuzes gaan worden gemaakt. In verband met achterstallig onderhoud en werkzaamheden die direct in 2022 opgepakt dienen te worden hebben we € 100.000 geraamd om veilige situaties binnen het MJOP te garanderen. Er zal bij een aantal gebouwen nog nader onderzoek moeten plaatsvinden waarbij we deze op dit moment financieel nog niet kunnen kwantificeren.

Aanbesteding/implementatie Zaaksysteem
Door een koerswijziging van Dimpact en het aflopen van de overeenkomst van Dimpact met leverancier Atos voor het zaaksysteem e-Suite komt er per 2023 een einde aan de ondersteuning van de software door Dimpact. Het zaaksysteem zal dan opnieuw moeten worden aanbesteed om tijdig te gaan worden vervangen. Voor de aanbesteding, aanschaf en implementatie van het zaaksysteem moet budget in de begroting worden opgenomen. Het bestaande budget blijft gedurende de aanbesteding en implementatie nodig om het huidige zaaksysteem te bekostigen. Het is belangrijk om tijdig met dit traject te starten in verband met de aanbestedingsduur, selectie en keuze, aanschaf, implementatie, inrichting, testen en medewerkers opleiden etc. Over de jaren 2022 t/m 2025 is er reeds € 138.000 structureel in de begroting opgenomen.

Personeel en Organisatie
Personeel en Organisatie: terug naar de werkelijkheid. In de afgelopen periode zijn alle kosten van de personeelsformatie in beeld gebracht en geanalyseerd. In het verleden werd begroot op basis van de werkelijke personeelskosten (loonsom). Enkele jaren geleden is vanwege bezuinigingsvraagstukken deze systematiek noodgedwongen verlaten. Uiteindelijk is voor 2021 nog maar 93% geraamd van de maximale loonkosten. De gedachte hierbij was dat als vacatures niet direct worden ingevuld, de onder-uitputting ingezet kan worden voor de dekking van de werkelijke loonkosten. Gebleken is dat deze systematiek niet houdbaar is omdat het budget benodigd is voor inhuur om de continuïteit van de bedrijfsvoering zoveel mogelijk te waarborgen. In deze contouren begroting 2022 zijn we daarom uitgegaan een realistische begroting met een raming op basis van 98% van de maximale loonkosten. Hierbij is ook rekening gehouden met een structurele indexatie van 2,2% en een incidentele pensioenpremie verhoging van 0,6%.In het meerjarig perspectief stijgen de personeelslasten t.o.v. 2021, terwijl de formatie met bijna 6 fte is gedaald. De stijging wordt veroorzaakt doordat de loonkosten op 98% zijn begroot en doordat de jaarlijkse loonkostenstijging, vanuit de Cao-Gemeenten en de werkgeverspremies, structureel meerjarig zijn opgenomen.

Verlagen budget inhuur calamiteiten automatisering
Bij nader onderzoek op de besteding van de afgelopen 3 jaar is gebleken dat het budget inhuur bij calamiteiten op het gebied van automatisering structureel verlaagd kan worden.

Bezuiniging Bedrijfsvoering
In totaal is er op de bedrijfsvoering nog een bezuiniging gerealiseerd van € 26.000.

Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.

Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.

Opzeggen van het abonnement met Naris
Opzeggen van het abonnement met Naris en zelf de risico analyse uitvoeren. Jaarlijkse abonnement ad € 9.050,- en de verdiepende sessie met het MT ad € 1.550,- (totaal 10.500,- structureel). De afdeling financiën kan voortborduren op de kennis die is opgedaan de afgelopen jaren en daarmee zelf een risico-analyse uitvoeren binnen de eigen middelen.

Heroverweging Management formatie vanaf 2022 inzetten
Heroverweging Management formatie ad € 107.000,- structureel vanaf 2022 inzetten. Door het management anders in te richten is het verantwoord om een formatieplaats te laten vervallen vanaf 2022.

Buffer van circa 1% van de begroting van Landsmeer
Met de financiele onzekerheden in het achterhoofd stellen wij voor in de begroting 2022 een buffer op te nemen voor een bedrag van EUR 230.000 zijnde ca. 1% van de begroting van Landsmeer. De buffer maakt de begroting robuuster doordat het de gemeente in staat stelt eventuele negatieve bijstellingen van de algemene uitkering in de loop van 2022 op te vangen zonder dat tussentijds het beleid moet worden aangepast of dat de algemene reserve verder zal worden uitgehold. Deze buffer is niet bedoeld om “gewone” bijstellingen te dekken, die zullen conform het door uw raad vastgestelde begrotingsbeleid, gedekt moeten worden binnen het betrokken begrotingsprogramma.

5.02

Algemene uitkering

Autonome ontwikkelingen

Verwerking mei-circulaire
De mei-circulaire is meerjarig verwerkt. Net na het bekend worden van de circulaire is er tussen de VNG en het Rijk een akkoord gesloten over financiële compensatie voor de tekorten op jeugdzorg vanaf 2022. Dit betreft een macro bedrag van € 1.314 miljoen voor alle gemeenten en wordt bij de septembercirculaire verwerkt. Aan de compensatie is tevens een hervormingsagenda met beheersmaatregelen gekoppeld. Deze agenda wordt in 2021 opgeleverd. Medio juni worden gesprekken gevoerd tussen VNG, BZK en het Interprovinciaal Overleg (IPO) om een pragmatische oplossing te vinden hoe het financieel structureel perspectief invulling kan krijgen. Op het moment dat er een nieuw regeerakkoord tot stand komt, komt er definitief uitsluitsel over het structurele perspectief. De volgende bedragen voor beleidsuitvoering zijn opgenomen in afwachting van beleidsvoorstellen en besluitvorming op basis van extra gelden in de circulaire:                                                                                  Thema/jaar                 2022      2023       2024       2025                                                                                            Inburgering                         7            3              2              1                                                                                            Combinatiefunct.             0           55           55           55                                                                                                   Wet Open Overheid     90         100         110         121

Verwerking september-circulaire
Op basis van de septembercirculaire 2021 is de hoogte van de algemene uitkering berekend voor de jaren 2022 tot en met 2025. Vervolgens zijn de resultaten vergeleken met de ramingen voor de jaren 2022-2025, welke zijn gebaseerd op de meicirculaire 2021 met een eventuele bijstelling van de beginstand.De algemene uitkering kent mutaties waar uitgavenbudgetten tegenover staan en het vrij besteedbare deel. Deze mutatie is het vrij besteedbare deel.In het overzicht in de “Samenvatting “ van deze begroting zijn de belangrijkste oorzaken van deze mutatie inzichtelijk gemaakt.

Bestaand beleid

Extra rijksbijdrage jeugdhulp
Er is meer duidelijk geworden over de extra middelen die beschikbaar worden gesteld met betrekking tot de jeugdhulp. Tussen het Rijk, IPO en de VNG is afgesproken dat gemeenten in hun meerjarenraming, voor de jaarschijven 2023 tot en met 2025, rekening mogen houden met 75% van de bedragen, die structureel nodig zijn volgens de Commissie van Wijzen. Het nieuwe kabinet zal met definitieve cijfers komen.

5.03

Onroerende-zaakbelastingen

Bestaand beleid

Actualisatie berekening OZB + indexering OZB opgelopen naar 5,3%
Op basis van de prijsindexcijfers van lonen en materialen blijkt dat vanaf 2018 structureel een te lage indexering van de opbrengsten OZB is toegepast c.q. niet is verwerkt in de tarieven. Dit loopt op van 1,1% in 2018 tot cumulatief 5,3% in 2022. De daarmee samenhangende opbrengsten voor onroerendezaakbelasting zijn daardoor te laag berekent en er is daarom onvoldoende ruimte in de begroting om loon- en prijsstijgingen te dekken. Het college stelt daarom voor om in de tarieven OZB 2022 met terugwerkende kracht vanaf 2018 de niet verwerkte indexering alsnog te verwerken en vanaf 2022 het berekent samengesteld prijsindexcijfer uit de septembercirculaire te hanteren.

Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.

Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.

5.04

Overige belastingen

Autonome ontwikkelingen

Vervallen precariobelasting op kabels en leidingen
Met ingang van 1 januari 2022 vervalt de mogelijkheid om precario op kabels en leidingen te heffen. Dit is op basis van regelgeving vanuit het Rijk. Hiermee vervalt een jaarlijkse opbrengst van € 12.000.

Nieuw beleid

Precario voor boten (her)invoeren
In 2022 wordt het terugdringen van gevaar en overlast van te hard varende boten een nieuw speerpunt. De handhaving van de regels voor het varen vergt een projectmatige aanpak. Met de politie worden gecoördineerde acties voorbereid. Registratie van boten is noodzakelijk om op te kunnen treden. Hierin moet tijd geïnvesteerd worden om het overzicht op te bouwen. Ook overlast van bootwrakken kan aangepakt worden wanneer registratie plaatsvindt. Er is een extra budget geraamd om de noodzakelijke externe kosten te dekken, hiermee kan op piekmomenten extra inzet van toezichthouders worden georganiseerd. Om de kosten te dekken, wordt precario voor het gebruik van gemeentewater (her)ingevoerd.

5.05

Overige uitgaven en inkomsten

Bestaand beleid

Extra grondverkoop
We ontvangen verzoeken voor het aankopen van strookjes gemeentegroen, die op basis van hetgeldende groenbeleid niet kunnen worden toegestaan. De groenkaart en groenbeleid worden bijvaststelling in 2021 zo voorgesteld dat verkoop wel mogelijk wordt. Gezien de opbrengst in 2020 en2021 van circa € 100.000 extra, ramen we in 2022 een iets hoger bedrag.

Stelpost Loon- & prijsstijgingen - Storting stelpost
De actualisatie berekening van de OZB levert een baat op van € 196K (zie bovenstaande tabel en uitleg). Het college stelt voor om dit bedrag te verdelen in 2 stelposten, om zo toekomstige loon- en prijsstijgingen op te kunnen vangen. € 153K wordt in de stelpost loon- en prijsstijgingen gestort en € 43K wordt opgenomen voor compensatie van vermindering en oninbaarheid (stelpost oninbare vorderingen OZB).

Stelpost oninbare vorderingen OZB
Op basis van nacalculatie stelt het college voor om met ingang van 2022 de vermindering/oninbaarheid in het tarief op te nemen van het gemiddelde van de laatst bekende voorcalculaties van drie voorgaande jaren. Dat betekent een bedrag van € 43.272 welke wordt opgenomen voor compensatie van vermindering en oninbaarheid.

Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.

Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.

Lasten € 5.420.327
Baten € -19.560.544
Saldo € -14.140.217
Deze pagina is gebouwd op 11/11/2021 17:11:01 met de export van 11/11/2021 17:01:58