Wat mag het kosten?
Bedragen * € 1.000 | Rekening | Begroting | begroting voor | Mutatie | Begroting | Meerjarenraming | |||
Ruimtelijk domein | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
3.01 | Afvalstoffen | -1.523 | -1.744 | -1.398 | -125 | -1.523 | -1.528 | -1.584 | -1.641 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3.02 | Begraven | -130 | -149 | -143 | 8 | -135 | -137 | -138 | -140 |
3.03 | Duurzaamheid | -411 | -324 | -307 | 0 | -307 | -315 | -323 | -323 |
3.04 | Economie & Recreatie | -123 | -177 | -172 | 9 | -163 | -166 | -167 | -169 |
3.05 | Groenvoorzieningen | -401 | -445 | -417 | -5 | -422 | -446 | -454 | -459 |
3.06 | Grondexploitatie | -3 | -666 | -182 | 0 | -182 | -4 | 0 | 0 |
3.07 | Omgevingsvergunningen | -528 | -664 | -616 | 38 | -579 | -590 | -602 | -613 |
3.08 | Openbare ruimte | -1.616 | -1.426 | -1.401 | 15 | -1.386 | -1.431 | -1.504 | -1.553 |
3.09 | Ruimtelijke ordening | -532 | -708 | -562 | -99 | -661 | -526 | -534 | -542 |
3.10 | Volkshuisvesting | -80 | -67 | -63 | 5 | -58 | -59 | -60 | -61 |
3.11 | Water en riolering | -882 | -866 | -1.051 | 13 | -1.038 | -859 | -1.060 | -1.062 |
Totaal lasten | -6.229 | -7.237 | -6.312 | -141 | -6.453 | -6.060 | -6.426 | -6.562 | |
3.01 | Afvalstoffen | 1.378 | 1.730 | 1.708 | 155 | 1.863 | 1.862 | 1.912 | 1.963 |
3.02 | Begraven | 176 | 149 | 151 | 0 | 151 | 153 | 153 | 153 |
3.03 | Duurzaamheid | 31 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.04 | Economie & Recreatie | 17 | 19 | 19 | 0 | 19 | 19 | 19 | 19 |
3.05 | Groenvoorzieningen | 0 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 |
3.06 | Grondexploitatie | 0 | 666 | 182 | 0 | 182 | 4 | 0 | 0 |
3.07 | Omgevingsvergunningen | 214 | 276 | 278 | 0 | 278 | 201 | 201 | 201 |
3.08 | Openbare ruimte | 381 | 166 | 168 | -54 | 113 | 114 | 114 | 114 |
3.09 | Ruimtelijke ordening | 17 | 28 | 29 | 0 | 29 | 29 | 29 | 29 |
3.10 | Volkshuisvesting | 39 | 6 | 6 | 0 | 6 | 6 | 6 | 6 |
3.11 | Water en riolering | 1.137 | 1.155 | 1.171 | 0 | 1.171 | 1.188 | 1.188 | 1.188 |
Totaal baten | 3.391 | 4.196 | 3.715 | 100 | 3.815 | 3.578 | 3.624 | 3.675 | |
Saldo | -2.838 | -3.040 | -2.598 | -41 | -2.639 | -2.481 | -2.802 | -2.886 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 247 | 375 | 159 | 6 | 165 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo reserves | 247 | 375 | 159 | 6 | 165 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -2.591 | -2.665 | 0 | 0 | -2.474 | -2.481 | -2.802 | -2.886 |
Bedragen * € 1.000
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
3.01 | Afvalstoffen | ||||
---|---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | |||||
-Verwerking afvalbeleidsplan 2022-2026 nascheiding PMD | -16 | -2 | 17 | 36 | |
-Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024 | 275 | 275 | 275 | 275 | |
-Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025 | -245 | -251 | -256 | -262 | |
-Budget neutrale tegenboeking van de post Verwerking afvalbeleidsplan 2022-2026 nascheiding PMD | 16 | 2 | -17 | -36 | |
Totaal | 30 | 25 | 19 | 13 | |
3.02 | Begraven | ||||
Bestaand beleid | |||||
-Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024 | 77 | 77 | 77 | 77 | |
-Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025 | -69 | -70 | -72 | -73 | |
Totaal | 8 | 7 | 5 | 4 | |
3.04 | Economie & Recreatie | ||||
Bestaand beleid | |||||
-Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024 | 75 | 75 | 75 | 75 | |
-Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025 | -66 | -67 | -69 | -70 | |
Totaal | 9 | 7 | 6 | 4 | |
3.05 | Groenvoorzieningen | ||||
Bestaand beleid | |||||
-Calamiteit-/Veiligheidsbudget | -28 | -40 | -40 | -40 | |
-Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024 | 196 | 196 | 196 | 196 | |
-Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025 | -173 | -176 | -180 | -184 | |
Totaal | -5 | -20 | -24 | -28 | |
3.07 | Omgevingsvergunningen | ||||
Bestaand beleid | |||||
-Hogere beheerkosten ICT Omgevingswet | -30 | -30 | -30 | -30 | |
-Lagere opbrengst leges omgevingsvergunningen | 0 | -80 | -80 | -80 | |
-Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024 | 565 | 565 | 565 | 565 | |
-Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025 | -498 | -509 | -520 | -531 | |
Totaal | 38 | -53 | -65 | -76 | |
3.08 | Openbare ruimte | ||||
Bestaand beleid | |||||
-Nutsvoorzieningen | -54 | -56 | -56 | -56 | |
-Verhoging kosten energie en gas | -25 | -25 | -25 | -25 | |
-Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024 | 333 | 333 | 333 | 333 | |
-Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025 | -293 | -300 | -306 | -313 | |
-Bijstelling onttrekking reserve Mobiliteit | -64 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -104 | -48 | -54 | -61 | |
3.09 | Ruimtelijke ordening | ||||
Bestaand beleid | |||||
-Correctie Bestemmingsreserve Uitvoeringsprogramma Omgevingswet | 0 | 75 | 75 | 75 | |
-Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024 | 376 | 376 | 376 | 376 | |
-Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025 | -365 | -373 | -381 | -390 | |
-Bijstelling onttrekking reserve bestemmingsplannen | -110 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -99 | 78 | 70 | 62 | |
3.10 | Volkshuisvesting | ||||
Bestaand beleid | |||||
-Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024 | 42 | 42 | 42 | 42 | |
-Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025 | -37 | -38 | -38 | -39 | |
Totaal | 5 | 4 | 3 | 2 | |
3.11 | Water en riolering | ||||
Bestaand beleid | |||||
-Storting uit hoofde van gemeentelijk rioleringsplan. | 96 | -91 | 104 | 147 | |
-Indexering opbrengst rioolheffing | 23 | 31 | 55 | 80 | |
-Budget neutrale tegenboeking van de post Storting uit hoofde van gemeentelijk rioleringsplan | -96 | 91 | -104 | -147 | |
-Budget neutrale tegenboeking van de post Indexering opbrengst rioolheffing | -23 | -31 | -55 | -80 | |
-Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024 | 131 | 131 | 131 | 131 | |
-Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025 | -118 | -121 | -124 | -126 | |
Totaal | 13 | 10 | 7 | 5 | |
3.12 | Reserves | ||||
Bestaand beleid | |||||
-Bijstelling onttrekking reserve bestemmingsplannen | 110 | 0 | 0 | 0 | |
-Bijstelling onttrekking reserve Omgevingswet | -40 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 70 | 0 | 0 | 0 |
3.01 | Afvalstoffen |
---|---|
Bestaand beleid |
Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Verwerking afvalbeleidsplan 2022-2026 nascheiding PMD
Het gros van de huidige afvalinzameling en afvalverwerking contracten is inmiddels afgelopen. De invoering van het nieuwe beleidsplan en het aangaan van nieuwe contracten heeft wegens Corona vertraging opgelopen de afgelopen jaren. Door deze uitzonderlijke omstandigheden hebben we tot nu toe de contracten kunnen verlengen gebruik makend van een uitzondering in de aanbestedingswet. Om nieuwe contracten aan te gaan is extern advies nodig bij de aanbesteding en inrichting hiervan. Ook moeten er andere voorbereidingen worden getroffen voor de implementatie op zeer korte termijn waarvoor het krediet is vastgesteld. Dit krediet is noodzakelijk voor de afvalinzameling en afvalverwerking voor na Q2. In maart 2021 zijn verschillende scenario’s met uw raad besproken en heeft u gekozen voor Scenario 2 – nascheiding PMD. Het afvalbeleidsplan is een op een in de begroting verwerkt. De kosten en opbrengsten sluiten nu een op een aan met het plan en de onderliggende tariefberekening.Alleen btw en overhead zijn extracomptabel toegerekend. Mutaties in het financiële systeem hebben betrekking op wijzigingen nieuw afvalplan versus oude begroting.
Budget neutrale tegenboeking van de post Verwerking afvalbeleidsplan 2022-2026 nascheiding PMD
Dit betreft een budget neutrale tegenboeking van de post Verwerking afvalbeleidsplan 2022-2026 nascheiding PMD, in verband met het gesloten systeem van afval.
3.02 | Begraven |
---|---|
Bestaand beleid |
Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
3.04 | Economie & Recreatie |
---|---|
Bestaand beleid |
Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
3.05 | Groenvoorzieningen |
---|---|
Bestaand beleid |
Calamiteit-/Veiligheidsbudget
Geconstateerd is dat er momenteel geen budget is voor onvoorziene uitgaven in de openbare ruimte die noodzakelijk zijn vanwege een calamiteit of veiligheidsrisico. Hoewel de specifieke kostenpost nog onvoorzien is, valt wel te voorzien dat we jaarlijks kosten hebben. Voorbeelden hiervan zijn stormschade bij groen (denk aan bomen die door storm gekapt moeten worden), vandalisme bij speelvoorzieningen, extra bestrijding eikenprocessierups en verzakkingen van de beschoeiing. Voorgesteld wordt om een structureel budget van € 40.000,- voor dergelijke kosten op te nemen. Dit budget kan dus niet ingezet worden voor werkzaamheden die benodigd zijn om een bepaald kwaliteitsbeeld te realiseren maar louter voor kosten die noodzakelijk zijn om de veiligheid te waarborgen. In de risicoparagraaf is een kostenpost van € 100.000,- met een kans van 40% vanwege extreme weersomstandigheden. Een gedeelte van dit veiligheidsbudget komt overeen met het doel van de opgenomen post in de risicoparagraaf. Er wordt desondanks voorgesteld om dit nieuwe budget in de exploitatie op te nemen omdat er jaarlijks al kosten gemaakt worden. Voor jaarlijkse kosten is de risicoparagraaf niet het juiste instrument. De vrijval weerstandsreserve zal als incidentele dekking worden gebruikt om calamiteiten op te vangen.
Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
3.07 | Omgevingsvergunningen |
---|---|
Bestaand beleid |
Hogere beheerkosten ICT Omgevingswet
In 2020 en 2021 zijn de kosten voor de aanschaf van software en de aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) betaald uit de bestemmingsreserve voor het programma Omgevingswet. Vanaf 2022 moet, boven op het structureel in de begroting opgenomen budget van € 12.000 voor beheer en onderhoud van de software, € 30.000 extra in de begroting worden opgenomen.
Lagere opbrengst leges omgevingsvergunningen
Er wordt rekening gehouden met de invoering van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 01-07-2022. Dat betekent dat minder omgevingsvergunningen vereist zijn. Per datum inwerkingtreding, dienen we een nieuwe legesverordening op basis van een geactualiseerde kostenberekening vast te stellen. De opbrengst van de leges kan met € 80.000 per jaar dalen met ingang van 2023. Vanwege de onzekerheid van de datum, de kostenberekening en het aantal aanvragen voor het in werking treden, wordt in 2022 geen bedrag geraamd.
Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
3.08 | Openbare ruimte |
---|---|
Bestaand beleid |
Nutsvoorzieningen
Nutsbedrijven betalen een vergoeding als zij straatwerk van de gemeente moeten openbreken om werkzaamheden uit te voeren. Deze vergoeding is gebaseerd op de kosten die deze werkzaamheden voor ons met zich mee brengen. Door een omissie staat in de begroting op dit budget hogere inkomsten dan kosten opgenomen. Voorgesteld wordt om dit weer met elkaar in overeenstemming te brengen (inkomsten en kosten gelijk). Bij veel werkzaamheden heeft de gemeente veel kosten en bij weinig werkzaamheden dus ook weinig kosten. Concreet betekent dit dat voor 2022 op budget “Nutsvoorzieningen” de inkomsten en de uitgaven op € 100.000,- worden geraamd. Voor de hoogte van inkomsten en dus ook uitgaven is een analyse gemaakt van de voorgaande jaren. Het blijft wel een inschatting omdat de hoogte van beide bedragen dus afhankelijk is van het aantal keer dat een nutsbedrijf werkzaamheden moet verrichten in de openbare ruimte.
Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Bijstelling onttrekking reserve Mobiliteit
De onttrekking uit de reserve Mobiliteit is in lijn gebracht met de begroting 2022. De reserves en voorzieningen worden jaarlijks geactualiseerd en bijgesteld waar nodig. Dit leidt hier tot een bijstelling.
Verhoging kosten energie en gas
Het huidig contract loopt in 2022 af waarbij de kosten van energie en gas vanaf 2022 structureel fors gaan stijgen waarbij de prijsstijgingen nog niet excact zijn aan te geven in verband met de marktwerking.
3.09 | Ruimtelijke ordening |
---|---|
Bestaand beleid |
Correctie Bestemmingsreserve Uitvoeringsprogramma Omgevingswet
Deze bestemmingsreserve had een looptijd van 4 jaar (2019 t/m 2022). Ten onrechte is ook in de jaren 2023 en verder een onttrekking van jaarlijks € 75.000 opgenomen. Dat wordt hiermee gecorrigeerd. Als er na 2022 nog middelen in de reserve beschikbaar zijn kunnen die nog worden ingezet.
Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Bijstelling onttrekking reserve bestemmingsplannen
De onttrekking uit de reserve bestemmingsplannen is in lijn gebracht met de begroting 2022. De reserves en voorzieningen worden jaarlijks geactualiseerd en bijgesteld waar nodig. Dit leidt hier tot een bijstelling.
3.10 | Volkshuisvesting |
---|---|
Bestaand beleid |
Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
3.11 | Water en riolering |
---|---|
Bestaand beleid |
Terugdraaien oude personeelsbegroting 2021-2024
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Nieuwe personeelsbegroting 2022-2025
Op basis van nieuwe berekeningen van de personeelsbegroting vindt er een bijstelling plaats. De nieuwe systematiek van toerekening vindt per programma en product plaats en de subsaldi zijn hierdoor doorgerekend. De nieuwe reeks vervangt de oude reeks. Dit betreft de meerjarige uitwerking, vanaf 2022.
Storting uit hoofde van gemeentelijk rioleringsplan.
De storting uit hoofde van gemeentelijk rioleringsplan is om pieken en dalen op te vangen binnen de rioleringsprojecten en financieel wordt de storting of onttrekking uit de voorziening egalisatie riolering gefinancierd. Het rioleringsplan is een op een in de begroting verwerkt. De kosten en opbrengsten sluiten nu een op een aan met het plan en de onderliggende tariefberekening. Alleen btw en overhead zijn extracomptabel toegerekend. Mutaties in het financiële systeem hebben betrekking op wijzigingen nieuw rioleringsplan versus oude begroting.
Indexering opbrengst rioolheffing
De opbrengst van de rioolheffing wordt jaarlijks met 2% geïndexeerd.
Budget neutrale tegenboeking van de post Storting uit hoofde van gemeentelijk rioleringsplan
Dit betreft een budget neutrale tegenboeking van de post Storting uit hoofde van gemeentelijk rioleringsplan, in verband met het gesloten systeem van riolering.
Budget neutrale tegenboeking van de post Indexering opbrengst rioolheffing
Dit betreft een budget neutrale tegenboeking van de post Indexering opbrengst rioolheffing, in verband met het gesloten systeem van riolering.
3.12 | Reserves |
---|---|
Bestaand beleid |
Bijstelling onttrekking reserve Omgevingswet
De onttrekking uit de reserve Omgevingswet is in lijn gebracht met de begroting 2022. De reserves en voorzieningen worden jaarlijks geactualiseerd en bijgesteld waar nodig. Dit leidt hier tot een bijstelling.
Bijstelling onttrekking reserve bestemmingsplannen
De onttrekking uit de reserve bestemmingsplannen is in lijn gebracht met de begroting 2022. De reserves en voorzieningen worden jaarlijks geactualiseerd en bijgesteld waar nodig. Dit leidt hier tot een bijstelling.